Tivedens Nationalpark – Trehörningsrundan

Idag var det dags att gå en lite längre tur, nämligen Trehörningsrundan som går runt sjön Stora trehörningen. Det var en fin tur där man har utsikt över sjön under stora delar av rundan, mot slutet är det dock några kortare partier längst grusväg vilket drar ner helhetsintrycket lite grann. Vi utgick från huvudentrén och gick mot Vitsand, däremellan är det lite kuperat men efter Vitsand var det rätt så plant för att sen bli något mer kuperat mot slutet mellan entré Ösjönäs och huvudentrén.

Stranden vid entré Vitsand var fantastiskt fin och det såg ut att vara rätt så långgrunt. Hit hade man velat åka med barnen och bada, jag och min kompis började genast planera en gemensam tur till området nästa år med övernattning på STF Tivedstorp, det hade varit supernice. 

Vi passade på att ta en liten avstickare från stigen för att titta på en jättegryta, det var fint skyltat så den var inte svår att hitta. Den här turen skulle enligt beskrivningen ta 6 timmar men vi gick den på drygt 4 inklusive kortare fikapaus samt lunch på sammanlagt ca 50 minuter (enbart själva gåendet gick på 3h 20 min). Igår gick vi Trollkyrkorundan och jag upplevde att det var en jobbigare vandring trots att den är kortare. Om jag måste välja mellan dessa två turer så tycker jag att Trollkyrkorundan var vackrare och roligare att gå men båda rundorna var riktigt fina, Tiveden lever verkligen upp till alla förväntningar.

Nu lämnar vi Tiveden för denna gång men det känns inte som att vi varit här för sista gången. Har ni möjlighet så ta er dit, ni kommer inte att ångra er.

Lämna en kommentar